Höst-soppa

Idag så har det varit lungt och skönt hemma. Bilen är ju trasig så Jenny va så snäll och skjutsade oss till affären. Vi handlade hem till en jättegod soppa, första gången som ja gör hemmagjord soppa så lite stolt är jag. :) Tog knappt en halvtimme att göra dessutom, inkl att skära grönsakerna.
Här är iaf receptet:

Ingredienser

4 port

200 g rimmat fläsk eller bogfläsk
2 gula lökar
3 morötter
1 msk smör
1 liter hönsbuljong
1 1/2 dl pasta, t ex skruvar
2-3 msk tomatpuré
2 tsk basilika
1 krm svartpeppar
1/2 dl färska örtkryddor t ex persilja
2 dl lätt crème fraiche

Gör så här

Skär fläsket i små tärningar. Skala lök och morötter och skär i små bitar. Fräs fläsk och grönsaker i smör i en gryta. Häll på buljongen och låt det koka upp. Lägg i pastan och krydda med tomatpuré, basilika och peppar. Låt soppan koka i ca 10 min. Rör ner örterna och 1 dl crème fraiche. Servera soppan med en klick crème fraiche, gärna smaksatt med riven ost samt bröd.

Fast jag använde färdigtärnad bacon och bara en lök, plus dubbelt så mycket pasta. Vart väldigt mättande!

Men nu ska jag gå och göra riktigt starka vitlöksbröd, mums! Hehe
Over and out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0