Hur?

Emma frågade mig om ja kunde skriva ett inlägg om vilken mat jag äter och hur jag gör när jag blir hungrig osv, och det gör jag så gärna! :)
Blev superglad att ja har lyckats motivera nån att bli hälsosammare. 

Min "diet" är egentligen superenkel! Ta bort vit pasta, vitt bröd, ris, potatis, läsk, godis, alltså ta bort så mycket socker och kolhydrater som möjligt. 
Ät mycket kött, fisk, kyckling, feta såser (sålänge det inte är socker i och lite kolhydrater).
Byt ut pasta mot fullkornspasta och ät mindre pasta än du brukar, ät istället mer sås.
Riset kan du byta ut mot bulgur, fast tänk lika som med pasta. Finns jättegoda bulgur-sorter som är färdigkryddade med chili och liknande.
Jag själv är inte så mycket för bönor, men annars är det också superbra.

Ät bacon, ägg, fisk, ost, bea-sås, köttfärsrätter, majonnäs, grädde (tro det eller ej), nötter och grönsaker. 
Ät det som växer över jorden, jag undviker dock bananer, vindruvor och torkad frukt. Det är bättre med bär!

Sen är saken den att jag blir nästan aldrig hungrig mellan målen längre,  men skulle ja bli det så tar jag en skål med turkisk yoghurt, grädde, bär och lite frön. (Samma som ja äter till frukost.) Men självklart finns det 100 andra bra mellanmål också, keso är toppen om man gillar det.

Hela tanken är ju då alltså att hålla blodsockret på en jämn nivå = Du slipper bli trött, okoncentrerad och sötsugen. Med mindre kolhydrater i kroppen, används det lagrade fettet som bränsle istället för kolhydraterna. Den enklaste förklaringen jag fick till. :P
Hade kunna skrivit mycket mycket mer, men ja tyckte att inlägget börja bli lite väl långt nu! ;)

Over and out



Perfekt nu till sommarn när man kan grilla och äta en god sås och en härlig sallad till.




Kommentarer
Postat av: Emma

Tack sötnos, nu är jag också med på noterna.. Ska bara hålla i detta nu med ;)



Men alltså om jag förstått rätt, så kan jag ta en skål vanilj youghurt till frukost med lite bär i & en kopp kaffe med mjölk i ?

Men jag är ju så van att äta en macka med :S

2011-05-02 @ 18:24:04
URL: http://crazygirlinthisworld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0